Vejledninger

Hvad er Metaverse?

Hvad betyder Metaverse egentlig, hvad laver du der, og hvor er det placeret? I denne artikel gennemgår vi et af de mest hypede koncepter inden for techsfæren lige nu.
Hvad er Metaverse?
Du læser:  
Hvad er Metaverse?

Hvad er Metaverse?

Metaverse er angiveligt den "næste store ting", som du sikkert har hørt adskillige gange. Facebook har skiftet navn til Meta, og Microsoft har foretaget betydelige indkøb som 70 milliarder dollars køb af Call of Duty-skaberen Activision Blizzard for at styrke sin position på det interaktive marked. Alle de store teknologivirksomheder taler om det. VC-virksomheder har også tjent over 10 milliarder dollars i industrielle investeringer alene i 2022.

Hvad Metaverse egentlig er, kan være svært at forklare af den simple grund, at det er i et meget tidligt stadie, og at der simpelthen ikke er nogen generel definition af ordet.

Udtrykket "metavers" refererer til en hybrid af virtuel virkelighed og blandet virkelighed, der muliggør interaktioner og oplevelser i realtid mellem mennesker, der er geografisk adskilt fra hinanden. Sociale medier og internetvirksomheder har udviklet en vision for Metaversum, der omfatter brugen af teknologi som VR-headset, smartphones og digitale briller. Ud over at bruge stemmeinstruktioner og øjenbevægelser til at navigere, genererer hovedbeklædningen den fysiske fornemmelse af ægte tilstedeværelse. Brugeren kan derefter bruge disse 3D virtual eller augmented reality (AR) indstillinger til at arbejde, interagere med venner, gøre forretninger, træne og rejse til fjerne steder.

I VR og AR kan du udføre opgaver, der ikke er fjernt mulige i den faktiske verden. Du kan skitsere på papir, lave en lerbygningsmodel, bruge håndbevægelser eller pege på noget for at forklare. Derefter kan du tage ud til frokost. Det fjerner mange af de udfordringer, vi står over for i øjeblikket, herunder at arbejde på afstand, og åbner op for fantastiske muligheder for fjernsamarbejde.

Det, der i sidste ende bliver til Metaverset, består nu af en række separate virtuelle verdener, svarende til det tidlige internets (darpa.net, bit.net eller aol.net) adskillige spillere, der til sidst gik sammen for at skabe det moderne internet. Hver af de virtuelle verdener, der er tilgængelige i øjeblikket, har sine egne avatarer og valutaer. Roblox, som er forskellig fra Decentraland og andre platforme, er ikke relateret til Fortnite.

Nogle eksempler på, hvordan virtuelle verdener bruges, og hvordan vi tror, at Metaverse vil blive brugt

Både Decentraland og Sandbox er virtuelle miljøer, der sælger virtuel jord til mennesker og virksomheder, der skaber virtuelle strukturer. Det næsten 300 år gamle auktionsfirma Sotheby's har en lokation i Decentraland, hvor din avatar kan udforske og se genstandene på auktion.

Koncerter afholdes i Metaverset af musikere og underholdningsselskaber som et eksperiment. 12 millioner mennesker så musikeren Travis Scott optræde virtuelt under Covid 2020 i Fortnite. Rigtige mennesker fra mange dele af verden var forbundet til at optræde, danse og synge. Sportsverdenen har også reageret hurtigt, hvor Manchester City blandt andet har opført virtuelle stadioner, hvor tilhængere kan se deres kampe.

Medicinske uddannelsesvirksomheder undersøger mulighederne for VR og AR for at supplere traditionel uddannelse for at muliggøre simulering af interaktioner med patienter og træning af kirurgiske procedurer.

Sydkoreas hovedstad, Seoul, sigter mod at blive den første regering i Metaverse. Hvis planen lykkes, kan indbyggerne i Seoul besøge et virtuelt rådhus for at gøre alt fra at besøge et historisk sted til at indgive en civil klage ved at tage deres VR-briller på.

Metaverse - udtryk, der er gode at forstå

Virtuel verden

Flere personer kan komme ind i en virtuel verden, som er et simuleret miljø, og kan udforske verden på samme tid ved at bruge en avatar. Brugernes bevægelser og realtidsinteraktioner med hinanden er alle en del af det virtuelle miljø.

Virtual Reality (VR)

Virtual reality er en simuleret oplevelse, der typisk tilbydes gennem et VR-headset og præsenterer brugerne for naturtro lyde, billeder og andre fornemmelser i virtuelle omgivelser. Når man anvender VR-teknologi, kan en bruger bevæge sig rundt i et virtuelt miljø, interagere med genstande og se sig omkring.

Mixed reality (Mixed Reality på engelsk)

Virkelig verden og virtuelle verdener kombineres for at give en ny form for brugerinteraktion med både virkelige og virtuelle miljøer. I blandet virkelighed er du delvist i den faktiske verden og delvist i den virtuelle verden snarere end helt i nogen af dem.

Brugen af augmented reality i Pokemon Go, hvor spillere kan se de Pokemon, de fandt i den virkelige verden ved hjælp af deres mobilkamera, er et eksempel på mixed reality. 

Augmented Reality (AR)

I lighed med blandet virkelighed muliggør augmented reality en interaktiv tilgang til at opleve omgivelser i den virkelige verden. Gennem brugen af digitale sensoriske forbedringer, herunder billeder, lyde, sensorisk information eller dufte, forbedrer augmented reality ofte det virkelige miljø. Interaktion i realtid, blandingen af den virtuelle og fysiske verden og 3D-repræsentationer af begge typer genstande er alle kendetegn ved augmented reality. Interaktion i realtid, en fusion af den fysiske og digitale verden og 3D-repræsentationer af både livløse og livløse genstande er alle funktioner. Det kan f.eks. bruges til at give kunderne mulighed for at forestille sig et produkt, de overvejer at købe - for eksempel en sofa - i omgivelser som deres eget hus.

Virtuel økonomi

Udveksling eller salg af virtuelle produkter i onlinespil, især online multiplayer-spil, er der, hvor udtrykket "virtuel økonomi" først dukkede op. Nogle af disse spil giver brugerne mulighed for at købe genstande fra hinanden og konvertere rigtige penge til valuta i spillet. Men kryptovalutaer og NFT'er kan nu bruges i virtuelle økonomier. Mange tror, at sociale medieplatforme og andre virksomheder i fremtiden vil udvikle deres egne digitale valutaer.

Metaverset og fremtiden

Arkitekturen, hardwaren og softwaren, der er nødvendig for at realisere Metaverse-visionen – en fremtid, der forudsiges fundamentalt at ændre teknologiindustrien – udvikles af et stort antal virksomheder. Men fordi Metaverse vil ændre, hvordan folk udfører rutinemæssige aktiviteter som dagligvareindkøb, bynavigation, lejlighedsvisninger og forretningsinteraktioner, vil det også have en indvirkning på virksomheder uden for it-sektoren.

Hvorfor kører Metaverse ikke problemfrit allerede? Interoperabilitetsproblemer mellem forskellige virtuelle verdener har været en af de største barrierer for et åbent Metaverse. Mange større it-virksomheder sigter mod at løse dette problem ved at skabe standarder på området, hvilket efter vores vurdering vil fremskynde udviklingen af Metaversum. Idéen vil på sigt blive realiseret, efter vores mening hos Norn, selvom en udbredt implementering måske først sker om nogle år.